Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
Po miesiącach spokoju, sytuacja na światowych szlakach morskich za sprawą ataków jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym drastycznie się zmieniła. Można zasadnie zastanawiać się, czy obecna sytuacja nie jest wywołana oczekiwaniami biznesu.
Firma Louis Dreyfus Armateurs (LDA) została wybrana przez Airbusa do odnowienia całej floty czarterowanych statków przewożących podzespoły samolotów między zakładami produkcyjnymi w Europie i USA za pomocą trzech nowoczesnych, niskoemisyjnych statków typu roll-on/roll-off, wspieranych przez napęd wspomagany wiatrem. Airbus zlecił przedsiębiorstwu ich budowę oraz eksploatację. Mają one być dzięki innowacyjnemu napędowi zgodne z polityką dekarbonizacji żeglugi. Ich rozpoczęcie działalności ma następować od 2026 roku.
Cztery z największych przedsiębiorstw żeglugi kontenerowej na świecie ogłosiły w ciągu zaledwie dwóch dni zaprzestanie i zawieszenie wszystkich operacji żeglugowych przez Morze Czerwone w następstwie ataków grupy Huti na cywilne statki towarowe przepływające przez ten rejon.
Ataki rakietowe jemeńskiego ruchu Huti na statki i okręty są destabilizujące i wymagają międzynarodowej reakcji, stanowią też one "rażące naruszenie prawa międzynarodowego" - ostrzegł we wtorek rzecznik Pentagonu generał Patrick Ryder.
Producent opon przekazuje przekazuje Bałtyckiej Grupie Działania (Baltic Sea Action Group, BSAG) z Finlandii zobowiązanie dotyczące współpracy w ramach Ship Waste Action.
24 sierpnia Rosja zaatakowała pociskami rakietowymi cywilny statek towarowy na Morzu Czarnym; atak został udaremniony przez ukraińską obronę powietrzną - ujawnił w poniedziałek brytyjski premier Rishi Sunak.
Wielka Brytania podejmuje wysiłki na rzecz wsparcia żeglugi handlowej na Morzu Czarnym, przewożącej zboże z Ukrainy i powstrzymującej rosyjskie ataki na statki towarowe. To odpowiedź na nocne rosyjskie ataki na ukraińskie porty morskie na Morzu Czarnym i Dunaju, kontynuowane pomimo ciągłych wezwań do wznowienia porozumienia zbożowego.
Izraelski statek handlowy Ams1 stał się w poniedziałek pierwszą jednostką, która otwarcie przeciwstawiła się rosyjskiej blokadzie Morza Czarnego, wprowadzonej po tym, gdy Rosja wycofała się w połowie lipca z umowy, umożliwiającej Ukrainie eksport zboża ze swoich portów, pisze we wtorek portal dziennika "Jerusalem Post".
Trzy statki zmierzają do portów na Dunaju, przełamawszy rosyjską blokadę - twierdzą komentatorzy z mediów społecznościowych, a ich obserwacje zdaje się potwierdzać portal śledzący ruchy statków vesselfinder.com.
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie
Wymiana doświadczeń podczas wizyty na budowie farmy wiatrowej Moray West w Szkocji
W tym miesiącu odbędzie się ćwiczenie taktyczno-specjalne z zakresu reagowania kryzysowego pk. "Sarex 24"